Sosiaalisen median sivustoja, sovelluksia ja yrityksiä on jo runsaasti, mutta vain murto-osa niistä on säilynyt käyttäjien suosiossa pidemmän aikaa. Nämä erilaiset sivustot on perustettu 2000-luvun alussa tai 2010-luvun alussa. Suurimpia yhteisöpalveluita ovat mitä luultavimmin kaikkien tuntemat Myspace, Facebook sekä juurikin tässä postauksessa käsittelemämme sivusto Twitter.
Mikä on Twitterin idea?
Twitterin perusidea on pohja, jossa käyttäjät voivat rekisteröityä luomalla oman profiilin. Tämän jälkeen he pystyvät lähettämään viestejä sekä lukemaan toistensa viestejä. Tämä poikkeaa monista muista samankaltaisista sivustoista kuitenkin siten, että tekstipohjaiset viestit tässä sovelluksessa ovat korkeintaan 140 merkin mittaisia. Asiat tuleekin ilmaista siis lyhyesti ja yitimekkäästi, pitkien postausten sijaan. Näitä lyhyitä viestejä kutsutaan siis twiiteiksi. Koska viestit ovat näin lyhyitä, on keskusteluihin helppo lähteä mukaan vastaamalla twiittiin. Välillä tämä viestien lyhyys aiheuttaa ongelmia, sillä keskusteluissa voi olla vaikea tuoda oma mielipiteensä esiin näin nopeasti. Toiseksi, keskusteluun on niin helppo lähteä kaikkien mukaan, että keskustelu voi sekoittua ja hämärtyä monien osanottajien vuoksi.
Kuitenkin kokonaisuudessaan tämä twiittien lyhyys ja keskustelujen hektisyys on enemmän positiivinen kuin negatiivinen seikka. Näin ajankohtaisista aiheista keskustelu käy kuumana ja reaaliajassa. Tämän vuoksi monissa livenä näytettävissä televisiolähetyksissä näytetäänkin aika ajoin aiheeseen liittyviä twiittejä, jotka on kirjoitettu juurikin reaaliajassa ohjelmaa seuratessa. Tämä lisää ohjelman ja katsojien välistä vuorovaikutusta hauskalla tavalla.
Avainsanojen merkitys
Aivan kuten monissa muissakin yhteisöllisissä sivustoissa, myöskin Twitterissä käytetään avainsanoja. Täällä ne ovatkin erityisen oleellisia, sillä niiden avulla monet etsivät keskusteluita ja puheenaiheita. Twitterissä onkin tärkeää käyttää asianmukaisia avainsanoja, jotta keskusteluun osallistuminen onnistuisi parhaiten. Monet ohjelmat ja erilaiset puheenaiheet tarjoavatkin usein heidän virallista hashtagiaan, jotta twitterkansa pääsisi osallistumaan keskusteluun mahdollisimmanhelposti ja mutkitta, ilman että samasta aiheesta olisi monia eri viestiketjuja eri avainsanoilla. Käyttäjät voivat tietenkin itsekin luoda hakusanoja, ja näiden lisäksi käyttäjät voivat luoda muun muassa erilaisia rymhiä vaikkapa aihepiireittäin.
Yhteisöllinen toiminta
Alkuun uusi twiittaaja voi tuntea Twitterin käytön hieman omituiseksi seinille huuteluksi, sillä twiitit eivät välttämättä alkuun etene monenkaan näkyville, jos seuraajia ei ole paljoa. Sosiaalisen median tavoin etenkin Twitterissä onkin tärkeää olla aktiivisena, ilman että kirjoittelisi postauksia ja lataisi kuvia omalle seinälleen, mikä puolestaan saattaa toimia hyvinkin Facebookissa. Siksi onkin tärkeää, että on myöskin aktiivisesti osallistumassa muiden twiittaajien aloittamaan keskusteluun, jotta pääsee mukaan Twitterin hektiseen maailmaan. Twitterissä voi myöskin tykätä toisten postauksista, sekä jakaa niitä.
Kuten jo mainittu, Twitteriin voi luoda myöskin ryhmiä. Näin ollen tähän yhden käyttäjän luomaan ryhmään lisätyt käyttäjät saavat ilmoituksen, että ovat sen ja sen nimisessä ryhmässä tämän tietyn käyttäjän toimesta. Tämä toimii hyvin, jos seuraajia ja seurattavia on palkjon ,ja haluaa esimerkiksi jakaa keskusteluja hieman aihepiireittäin.