Esittelyssä LinkedIn

linkedin on mahtava palvelu!

LinkedIn on sosiaalisen median piiriin kuuluva verkkoyhteisöpalvelu. Se on äärimmäisen tehokas ja ammattimainen verkostoitumisväline, joka on yleistynyt niin paljon, että monessa yrityksessä LinkedIn-profiili vaaditaan linkitettävän työhakemukseen. Monet parhaat ammattilaiset myös headhuntataan LinkedInin kautta, joten jos et ole jo tässä palvelussa, kannattaa ehdottomasti liittyä siihen ja mitä pikemmin, sen parempi!

Taustoja

LinkedIn-palvelun perustettiin vuonna 2002. Sen perustajiin kuuluvat Reid Hoffman, Allen Blue, Konstantin Guericke, Eric Ly ja Jean-Luc Vaillant. Varsinainen sivuston lanseeraus näki päivänvalon virallisesti 5. toukokuuta 2003. LinkedIn Corporation oli ensimmäinen merkittävä Internetin sosiaalinen verkkopalveluyritys, joka listautui pörssiin. Tämä tapahtui vuonna 2011. Osakkeet tarjottiin tuolloin myyntiin 45 dollarin kappalehintaan. Ensimmäisenä kaupankäyntipäivänä osakkeet nousivat korkeimmillaan jopa 108 dollariin. LinkedIn Corporation saa tuloja mainoksista ja rekrytointipalveluista. Näiden lisäksi se tarjoaa maksullisia lisäpalveluita. Kesällä 2016 Microsoft ilmoitti, että se ostaa LinkedInin 26,2 miljardilla dollarilla. Tuolloin Microsoft lupasi kaikille osakkeenomistajille ja palvelun käyttäjille, että LinkedIn säilyttäisi yritysostosta huolimatta sekä brändinsä että itsenäisyytensä. Näin on myös tapahtunut. Toisaalta yritysoston jälkeen palvelusta on tullut astetta kaupallisempi, mikä on herättänyt närää käyttäjissä. Monen mielestä palveluun on tullut uudistuksia, joita sinne ei ole kukaan alunperinkään kaivannut. Epäselvää on, johtuuko uudistukset nimenomaan Microsoftista vaiko LinkedInistä itsestään. Totuttelua on käyttäjiltä kuitenkin vaadittu viimeisen vuoden aikana.

Miten LinkedIn toimii

LinkedIn on kuten mikä tahansa sosiaalisen median yhteisöpalvelu, mutta se on tarkoitettu nimenomaan ammattikäyttöön, eikä siellä ole tarkoitus jakaa omia yksityiselämänsä asioita. Palvelun luonne on olla puhtaasti ammatilinen. LinkedInin käyttäjät voivat ladata palveluun esimerkiksi ansioluettelonsa ja merkitä sinne kiinnostuksen kohteitaan. Lisäksi palvelussa on osio, mihin voi lisätä erityistaitojaan, ja näitä taitoja entiset ja nykyiset esimiehet ja työkaverit voivat sitten käydä omalta osaltaan vahvistamassa. LinkedIn ei ole varsinaisesti mikään työnhakusivusto, vaan sen tarkoitus on enemmänkin olla keino laajentaa omaa verkostoaan. Verkoston kautta on sitten mahdollista saada työtarjouksia tai löytää työntekijä hakemaansa työtehtävään. LinkedIn on myös erinomainen keino saada uusinta tietoa oman alansa ammattilaisilta, mikä yleensä lisää työmotivaatiota ja halua ammatilliseen kehitykseen. Jos jotakin sosiaalisen median yhteisöpalvelua voi välillä pitää turhanpäiväisenä ja höpönlöpönä, LinkedIn ei todellakaan ole sellainen. LinkedIn on todella hyödyllinen monessa työelämään liittyvässä asiassa.

 

linkedin on paras palvelu.

LinkedInin edut

Kuten jo todettu, ammatillisessa mielessä LinkedIn on todellakin yhteisöpalvelu, johon kannattaa kuulua. Verkostoituminen on sen avulla helppoa ja tehokasta. LinkedInin kautta eri alojen asiantuntijoihin on helppo ottaa yhteyttä ja julkaisuiden sisältö on usein laadukasta ja hyödyllistä. Ja vaikka työnhaku ei olekaan LinkedInin tarkoitus, kannattaa pitää mielessä, että useat firmat katsovat LinkedIn-profiileita nykypäivänä lähes kuten perinteistä CV:tä. Headhunttaus on myös yleistä, joten omien tietojen päivitys on tärkeää. LinkedIn on oiva työkalu rekrytoinnissa ja sitä käytetäänkin nykyään yhä useammin. Suosittelemme LinkedIniä lämpimästi!