Verkko -yrittäjän paras työkalu

Nykyään yhä useampi yritys siirtää tuotteitaan ja palveluitaan saataviksi verkon kautta. Tuotteista voidaan mainita esimerkiksi kaikki sellaiset tuotteet, joita yrityksen verkkokaupasta tai muuten vain nettisivujen kautta voi tilata. Palveluita taasen ovat esimerkiksi itse verkkokauppa ja siihen liittyvät asiat, kuten maksuliikenne, tavaroiden toimitus ja niin edelleen. Myös esimerkiksi erilaiset ajanvarauspalvelut ovat hyvä esimerkki tällaisesta yrittäjän elämää helpottavasta palvelusta, jonka hän on voinut siirtää verkkoon.

Pienyrittäjän ystäviä

Helpot kotisivukoneet sekä ilmaiseksi saatavilla olevat erilaiset verkkokauppapohjat ovat totisesti helpottaneet yrittäjän arkea ja mahdollistaneet sen, että markkinat ovat yrittäjälle yhtäkkiä paljon laajenmmat, kuin mitä alunperin niin sanotusti fyysisessä todellisuudessa.

Sosiaalisen median osalta on tietenkin mainittava Facebook ja Instagram, jotka ovat aivan erinomaisia työkaluja, joilla yrittäjä voi huokeasti, vaivattomasti ja nopeasti markkinoida tuotteitaan ja palveluitaan. Esimerkkinä: kampaaja voi jakaa molemmissa palveluissa ennen ja jälkeen -kuvia töistään, jakaa tuotetietoutta sekä järjestää erilaisia kilpailuita, joiden avulla saavuttaa enemmän seuraajia ja tätä kautta tietenkin paljon potentiaalisia, uusia asiakkaita. Erityisesti Facebook onkin erinomainen myös kaikenlaisen yritykseen liittyvän informaation levittämisessä: peruuntuneita aikoja voi kaupitella siellä ja esimerkiksi tulevista ruuhka-ajoista voi muistutella asiakkaita helposti. Jokaisen yrittäjän – oikeastaan alasta riipumatta, kannattaa hoitaa sosiaalinen media kuntoon! Ja miksi alasta riippumatta? Tiedämme erään potentiaalisen kasvuyrityksen tietoturva-alalla, joka ylenkatsoi Facebookin voiman, koska piti Facebookia paikkana, jossa ei voi tehdä bisnestä, sillä ”haluamme asiakkaiksemme yrityksiä, emme ihmisiä”. Mikä moka! Facebookissa on nimenomaan ihmiset, jota palvelua käyttävät ja tietoja selaavat, joten aivan ehdottomasti olisi myös tämän yrityksen tarvinnut olla sosiaalisessa mediassa. Etenkin, kun koko yrityksen tuotteisto ja palvelut nimenomaan liittyivät nettiin.

nettisivut

Kotisivukoneet

Sanaa kotisivukone käytetään yleisterminä ohjelmistoille, joiden avulla kotisivujen toteutus onnistuu ilman suurempaa osaamista. Tällaiset kotisivukoneet soveltuvat esimerkiksi pienten ja keskisuurten yritysten työkaluiksi. Usein tarjolla palveluissa on suuri määrä erilaisia pohjia, jotka toimivat pohjana omalle kotisivulle. Hienoja puolia tällaisissa palveluissa ovat se, että mitään aiempaa kokemusta ei tosiaan tarvita ja omat kotisivunsa saa käyttöönsä usein nopeastikin. Lisäksi sivuston tekninen ylläpito on ulkoistettu, eli yrittäjä itse voi keskittyä ydintuotteidensa ja -palveluidensa hoitamiseen. Aikaa ei siis tuhraudu nettisivun asioiden selvittelyyn. Huonoista puolista mainittakoon se, että muokkausmahdollisuutta on näissä palveluissa usein rajoitettu. Myöskin, kerran tehdyt kotisivut pysyvät palvelussa aina – tarkoittaen, ettei niitä voi siirtää toiseen palveluun. Lisäksi jokaisesta toiminnallisuudestas sivustolla saattaa joutua maksamaan erillisiä maksuja. Mutta, kaiken kaikkiaan nämä kotisivukoneet ovat kuitenkin oiva mahdollisuus. Yksi esimerkki nerokkaista nettisivuista omalla spesiaalilla kohdeyleisöllään on casinopelaaja.com. Nettikasinolla pelaamiseen erikoistuneet henkilöt päättivät alkaa jakaa peli- ja kasinoalan tietämystä muillekin ja perustivat nämä sivut. Olipa siis binsesideasi tai erikoistaitosi mikä tahansa, nettisivut auttavat viemään asiaa eteenpäin.

Verkkokaupat

Kuten jo mainittiinkin, myös verkkokaupat ovat hyvä keino yrittäjälle laajentaa asiakaskuntaansa ja markkinoitaan. Enää ei tarvita aktuaalista, fyysistä kauppaa tai tilaa, vaan pelkkä nettikauppakin riittää. Useat käsityöammattilaiset ovatkin saavuttaneet suurta suosiota juuri verkkokauppojen yleistyttyä ja tätä nykyä käsityöalaa ei enää pidetäkään niin suurena riskinä, kuin aiemmin; markkinat eivät suinkaan rajoitu vain lähiympäristöön, vaan käytännössä kauppapaikkana voi toimia yhtäkkiä koko maailma! Kun vielä tosiaan yhdistetään verkkokauppaan markkinointi, jota voi tehdä helposti ja hauskasti, ennen kaikkea persoonallisesti, sosiaalisessa mediassa, voi lopputuloksena olla todellisia menestystarinoita!

Nykyään on siis tarjolla paljon erilaisia verkkokauppapohjia, jotka eivät vaadi toimiakseen erityistä osaamista esimerkiksi koodauksessa. Kaupan pistäminen pystyyn on suhteellisen halpaa ja se tapahtuu näppärästi. Kaikkein vaikeinta koko hommassa on lopulta juurikin se, miten asiakkaat saadaan ohjattua netin syövereistä juuri sinne uudelle sivustolle – ja tämäkään kun ei vielä bisnekseen riitä, vaan vielä lisäksi pitää pystyä saamaan asiakkaat sitten ostamaankin tuotteita. Mutta, hyvät ja laadukkaat tuotteet puhuvat tietenkin jo puolestaan, eli tärkein ja vaikein asia on kuitenkin saada ne asiakkaat sinne sivustolle.

Verkostoituminen

Yrittäjän kannattaa myös tutustua aiemmin sivustolla esittelemiimme palveluihin, kuten LinkedIniin sekä Twitteriin. Niiden kautta on aivan huikeat mahdollisuudet tavata toisia yrittäjiä, verkostoitua ja sitä kautta saada esimerkiksi elinvoimaisia ja innovatiivisia yhteistyökuvioita kasaan. Usein yrittäjien välillä vallitsee yhteisymmärrys ja sympatia, joten monet haluavat auttaa etenkin aivan yrittäjyyden ensimetreillä olevia. Kannattaakin siis yrittää verkostoitua niin verkossa kuin oikeassakin elämässä: apuja ja kontakteja on joka puolella, kunhan niitä vain osaa etsiä.