Sosiaalinen media on täynnä erilaisia ihmisiä, jotka kaikki haluavat saada jotain irti sen sisällöstä. Monet ihmiset pitävät sosiaalisen median syötteitä ja jakamaansa sisältöä ikään kuin jatkeena itsestään ja onkin tärkeää jakaa sisältöä, joka heijastaa aidosti käyttäjän itsensä tai hänen edustamansa yrityksen ainutlaatuista persoonallisuutta ja kiinnostuksen kohteita. Luodaksesi sisältöä sosiaaliseen mediaan, sinun on ensin hyvä pohtia omat tavoitteesi, toiveesi ja kohderyhmäsi. Ensimmäinen askel on luoda hyvä suunnitelma.
Mitä, kenelle ja miten?
Mielenkiintoisen, ihmisiä houkuttelevan ja laajasta joukosta erottuvan sisällön luominen sosiaaliseen mediaan vaatii jokseenkin luovuutta ja myös jonkin verran strategiaa. Sisältöä suunnitellessa ja luodessa on hyvä pitää mielessäsi ne tavoitteet, jotka haluat sisällölläsi saavuttaa. Kenet haluat tavoittaa? Toivotko innoittavasi keskusteluja? Haluatko esitellä uusia tuotteita tai palveluita? Tai ehkä haluat lisätä liikennettä verkkosivustollesi? Jos haluat jakaa vaikkapa sijoittamiseen ja kryptovaluuttoihin liittyvää sisältöä, tarkista Bitcoin kurssi aika ajoin ja kerro ajatuksiasi siitä!
Oikeiden kanavien valinta
Kun tiedät, millaisia tuloksia haluat, voit tehdä päätöksen siitä, minkä tyyppisiä viestejä haluat antaa ja kuinka usein haluat jakaa sisältöä. Kun olet tehnyt suunnitelman, seuraava askel on sopivan kanavan tai kanavien valinta, joilla julkaiset sisältöä. Esimerkiksi Facebook-sivujen kautta voi levittää tietoa yrityksestä tai tuotteesta laajemmalle yleisölle, Twitterissä voidaan luoda ajankohtaista sisältöä seuraajien kiinnostukseen perustuen ja Instagram puolestaan on hyvin visuaalinen: siellä voi viestiä helposti kuvien kautta ja luoda mielenkiintoisia tarinoita. Pohdi myös, mitä yleisösi tai asiakkaasi haluavat kuulla.
Keskiössä suunnittelu, laadukas sisältö ja ihmiset
Koska kyseessä on sosiaalinen media, on tarkoituksena myös herättää ja ylläpitää keskustelua – laadukas sisällön tuottaminen viekin usein paljon aikaa aina sisällön suunnittelusta sen toteutukseen, ihmisten kysymyksiin vastaamiseen sekä keskusteluihin osallistumiseen. Sisällön on oltava suunniteltua ja mietittyä, jotta se toimii halutulla tavalla. Suunnittelu myös helpottaa tekemistä ja sisältöä voi esimerkiksi ajastaa etukäteen. Kannattaa lisäksi seurata, mitä muut ihmiset tai yritykset tekevät somessa: voit saada muilta loistavia ideoita tai inspiraatiota ja jalostaa niitä omaan käyttöösi! Toki tehdyistä suunnitelmista voi rohkeasti joskus poiketakin, kokeilemalla löytää usein itselleen parhaat ratkaisut. Sosiaalinen media mahdollistaa nykypäivänä kaikenlaisen kontaktin reaaliajassa ja se auttaa niin yksittäisiä ihmisiä kuin yrityksiäkin saamaan huomiota ja luomaan medianäkyvyyttä.