Sosiaaliseen mediaan sijoittaminen

Sosiaalisesta mediasta on tullut olennainen osa elämäämme ja monet ihmiset luottavat näihin alustoihin niin verkostoitumisen kuin markkinoinninkin saralla. On olemassa useita tapoja sijoittaa sosiaalisen median yrityksiin. Voit ostaa julkisen yrityksen osakkeita, sijoittaa riskipääomaan tai tehdä sijoituksen sosiaalisen median yritykseen osakeannissa. Tässä artikkelissa tarkastellaan sosiaalisen median yrityksiin sijoittamisen mahdollisuuksia, erilaisista yrityksistä tuotto-odotteisiin.

Sosiaalisen median yrityksiin sijoittaminen tuo useita hyötyjä verrattuna muihin sijoituskohteisiin. Ensisijaisesti sijoittaminen näihin yrityksiin auttaa kehittämään teknologiaa ja palveluita, joita käytetään laajalti päivittäin ympäri maailmaa. Toiseksi nämä yritykset tarjoavat mahdollisuuksia uusille sijoittajille luoda parempaa tuottoa, sillä monilla on suuri kasvupotentiaali. Tulevaisuudessa sosiaalinen media voi olla merkittävä rooli taloudellisessa kehityksessä.

Suomalaiset poimivat yleensä kotimaisia osakkeita ja hajauttavat liian vähän

Sijoittaminen sosiaaliseen mediaan on riskialtista, kuten sijoittaminen yleensäkin. Joka toimialaan kuuluu kuitenkin omat uhkakuvansa, jotka on hyvä tietää etukäteen. Yritysten tulot voivat toisinaan olla alhaiset ja epävakaat. Jonkin sosiaalisen median ainoat tulot saattavat olla mainostuloja, jotka eivät pysty aina kattamaan edes ohjelmistokehitystä ja kanavan päivitystä. Yritysten liiketoimintamallit ovat usein epäselkeitä tai muutoksessa.

Sosiaalinen media on vielä melko nuori ala, joka voi heilahdella nopeasti. Yritykset voivat olla alttiita sääntelyyn ja kuluttajien suosion muutoksille. Yritysten arvostustaso on usein alhainen, mikä voi vaikuttaa haitallisesti investointeihin. Toisinaan yrityksillä voi olla vaikeuksia pysyä ajan tasalla uusien teknologioiden ja trendien kanssa. Suomalaiset tavallisesti sijoittavat tuttuihin ja turvallisiin kotimaisiin pörssilistattuihin osakkeisiin, joista Outokumpu sijoituskohteena on suosituimpia. Vakauttamisen kannalta olisi hyvä hajauttaa sijoitussalkkua niin maantieteellisesti kuin toimialallisestikin.

Facebook on suosituimpia sijoituskohteita

Sosiaalisen median yritykset ovat erilaisia ​​kuin muut teknologiayritykset siinä mielessä, että ne keskittyvät enemmän sisältöön ja vuorovaikutukseen käyttäjien kanssa. Sosiaalisen median yritykset myös integroivat tekniikan sisältönsä tuottamiseen ja jakamiseen. Muut teknologiayritykset, kuten tietokone- ja peliyhtiöt, kehittävät laitteita ja sovelluksia, joita kuluttajat voivat ostaa.

Tutkimusten mukaan Facebook on maailman suosituin sosiaalisen median palveluntarjoaja, sekä mobiililaitteilla että tietokoneilla. Sen perustaja Mark Zuckerberg on maailman arvostetuimpien sijoittajien joukossa ja Facebookin arvo on noussut huomattavasti viimeisen parin vuoden aikana. Lisäksi Facebook-yhteisössä on yli miljardi aktiivista käyttäjää.

Toinen suosittu sosiaalisen median alusta on Twitter. Se tarjoaa käyttäjilleen mahdollisuuden lähettää ja jakaa lyhyitä viestejä, joita sanotaan tweeteiksi. Twitter on erityisen hyödyllinen kiireellisten tietojen, uutisten ja mielipiteiden levittämiseksi. Twitterissä on myös yli 330 miljoonaa aktiivista kuukausittaista käyttäjätiliä.

Muita suosittuja sosiaalisen median palveluntarjoajia ovat YouTube, Instagram, Snapchat ja LinkedIn. Yhteisenä tarkoituksena näillä on helpottaa kommunikointia ja verkostoitumista sekä viihdyttää.

Näin löydät sijoituskohteeksesi sosiaalisen median yrityksen

Seuraavilla vinkeillä, voit poimia sosiaalisen median yrityksen sijoitussalkkuusi. Sosiaalisen median investointien tekemiseen liittyy useita eri tekijöitä, joista osa on yrityksen sisäisiä ja osa sen ulkoisia toimintoja.

1. Mielenkiinto: Tarkastele yrityksen historiaa, suunnitelmia ja tuotemerkkinäkyvyyttä. Tutustu myös sen liiketoimintaan ja palveluihin sekä tarkista, miten ne eroavat muista sosiaalisen median yrityksistä.

2. Markkina-asema: Tarkista, missä määrin yritys on vakiinnuttanut itsensä markkinoilla ja millainen maine sillä on asiakkaiden keskuudessa.

3. Taloudellinen tilanne: Arvioi, onko yritys taloudellisesti vakaa ja tarjoaako se lupaavia näkymiä tulevaisuuden voittoihin ja kasvuun.

4. Uutiskirjeet ja tiedotteet: Seuraa yrityksen uutiskirjeitä ja tiedotteita, jotta voit saada paremman kuvan siitä, mitä suunnitelmia ja lanseerauksia tapahtuu.

5. Teknologia ja innovaatiot: Tutustu yrityksen teknologisiin ratkaisuihin ja innovaatioihin, joiden avulla se voi pysyä kilpailijoitaan edellä ja tukea asiakkaidensa menestystä.