Sosiaalinen media tiedonlähteenä

tiedonhaku

Monet eivät tule koskaan ajatelleeksi, kuinka paljon sosiaalista mediaa voi käyttää myös tiedonhakuun, ja kuinka paljon sitä tulee myös käytettyä. Sosiaalinen media toimii loistavasti tiedonhakuvälineenä. Facebookista voi löytää vaikka mitä, kuten ryhmiä, ravintoloita, työpaikkoja, asuntoja, kursseja ja paljon muuta. Sosiaalisen median voimaa ei kannata vähätellä. Itse olen ainakin löytänyt sen avulla, tähän mennessä jo työpaikan, useita asuntoja, ja vaikka mitä muuta. Voit löytää esimerkiksi Facebookia, Instagramia, Pinterestiä, ja LinkedIn:iä käyttämällä melkein mitä tahansa. Vähemmän konkreettisia asioita, kuten kuvia, uusia reseptejä, neulontaohjeita, ja matkavinkkejä, löytyy käyttämällä sosiaalisen median sovellusten hakutyökaluja.

Esimerkiksi toimittajat, käyttävät sosiaalista mediaa tiedonlähteenä, silloin kun he etsivät tietoa teksteihinsä. Sosiaalinen media on nykyään lähestulkoon yhtä tärkeä, kuin kaikki muutkin mediat, kuten esimerkiksi uutismediat. Todella monet uutismediatkin, elleivät kaikki, ovat mukana sosiaalisessa mediassa, ja heillä on omat sivunsa ja profiilinsa esimerkiksi Facebookissa ja Twitterissä. Pian tilanne saattaa olla se, että varsinaisia uutismedioita ei edes tarvita, sillä kaikki tieto on saatavilla myös sosiaalisen median kautta. Esimerkkinä se, että tiedät aamulla, mitä tapahtuu maailmassa, jos avaat Facebookin tai Twitterin, ilman että sinun tarvitsee mennä uutistoimiston nettisivuille, saatikka lukea samaa uutista lehdestä. Jo tässä näkyy se, että sosiaalinen media voi helposti toimia uutislähteenä. Uutiskanavien toimittajat voivat myös kirjoittaa nopeasti lyhyitä, hyvin ajankohtaisia juttuja, esimerkiksi Twitteriin.