Bloggaaminen on mielenkiintoinen harrastus, joka vie ihmisen mennessään. Kun suosiota karttuu ja lukijamäärä vakiintuu tietylle tasolle, kiinnostuvat monet yritykset kaupallisesta yhteistyöstä. Tällaiset projektit pitävät useimmiten sisällään tuotesijoittelua, jonka kautta yhtiöt saavat itselleen näkyvyyttä. Bloggaaja saa postauksen vastineeksi joko rahaa tai alennuksen yrityksen palveluista.
Mainostajat tekevät suorahakuja
Kun yhtiö päättää valitsee markkinointikanavaksi sen, että se lähtee harjoittamaan blogimainontaa, aloittaa se aivan ensimmäiseksi yhteistyökumppanien hakemisen. Yritys voi esimerkiksi kartoittaa sopivia bloggaajia, jotka sopivat sen edustamiin arvoihin. Tällä tavalla on mahdollista saada viesti sopivalle kohderyhmälle perille.
Kun yhtiö löytää omaan profiiliinsa sopivan henkilön, ottaa se yhteyttä suoraan kyseiseen tahoon ja aloittaa neuvottelut asiasta. On tärkeää, että molemmat osapuolet löytävät itselleen sopivan ratkaisun, johon he ovat tyytyväisiä. Tässä vaiheessa on tärkeää myös sopia siitä, miten tuotesijoittelu toteutetaan ja mitä postauksesta maksetaan.
Etsi itse yhteistyökumppaneita
Vaihtoehtoisesti voit etsiä aktiivisesti itsellesi sopivia kumppaneita, joiden kanssa yhteistyö kiinnostaa. Tällä tavalla voi sopia yksityiskohtaisesti projekteista, joita haluat esitellä sivustollasi. Hyvä yhteistyökumppani voi olla esimerkiksi remonttiblogiin sopiva urakointifirma. Bloggaaja voi esimerkiksi sopia saavansa alennusta tietyn summan verran remonti loppuhinnasta, jos hän kertoo yhtiön palveluista positiiviseen sävyyn. Molemmat osapuolet siis hyötyvät tästä näkyvyydestä, sillä yritys tavoittaa potentiaalista kohderyhmää erittäin tehokkaalla mainonnalla.
Muista mainita kaupallisesta yhteistyöstä
Bloggaajan kuuluu mainita yhteistyötä harjoittaessaan selkeästi siitä, että kyseessä on kaupallinen yhteistyö. Lain mukaan hänen täytyä ilmoittaa kaupallisesta tarkoituksesta sekä tahosta, jonka puolesta markkinointia tehdään. Tällä tavalla lukijoille käy selkeästi selväksi, että julkaisu sisältää mainontaa. Nämä säännöt luotiin jo monta vuotta sitten sen takia, että seuraajat saavat rehellistä ja avointa tietoa sisällöstä sen sijaan, että he altistuisivat piilomainontaan.